خدمات بازرگانی, مقالات آموزشی

صادرات به عراق

صادرات به عراق

عراق یکی از بزرگ‌ترین کشورهای همسایه ایران است که طولانی‌ترین مرز خاکی را نیز با کشورمان دارد. این کشور در سال 2017 میلادی به‌عنوان 43 امین قدرت اقتصادی_صادراتی در دنیا شناخته شد. همین امر یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت صادرات به عراق برای تاجران و فعالان در حوزه صنعت در ایران است. ایران و عراق در سده اخیر رابطه سیاسی و اقتصادی پرفرازونشیبی داشته‌اند. اما خوشبختانه می‌توان مدعی بود که در حال حاضر روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی خوبی را با یکدیگر دارند. جالب است بدانید. در این مقاله ما قصد داریم تا شمارا بیشتر با مزیت صادرات به عراق آشنا کنیم و 0 تا 100 مراحل صادرات به عراق را به شما معرفی کنیم. از این‌که ما را در این مقاله همراهی می‌کنید، از شما بسیار سپاس‌گزاریم.

بازرگانی در عراق

بهتر است قبل‌ از آنکه برای شما مراحل صادرات به عراق را بررسی کنیم، با ساختار سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی این کشور، بیشتر آشنا شویم چراکه اطلاع از متغیرهای اقتصادی و شرایط فرهنگی، ویژگی‌های جمعیت و اعتقادی آن باعث می‌شود که تجار و بازرگانان دید بهتری در خصوص صادرات به آن کشور داشته باشند.

عراق کشوری بسیار متنوع ازلحاظ اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.  جمعیت عراق را ترکیبی از اقوام و گروه‌های متنوع دینی و مذهبی تشکیل داده‌ است. به‌طورکلی می‌توان جمعیت اصلی این کشور را متشکل از اعراب اهل‌ سنت، اعراب اهل تشیع و کرد ها دانست. قدرت سیاسی عراق نیز بیشتر از سوی این سه گروه نشاءت می‌گیرد. فدرال ساختار حکومتی در عراق می‌باشد و دربردارنده حکومت مرکزی در شهر بغداد و حکومت محلی در اربیل می‌باشد.

نیازهای بازار عراق

حدوداً از سال 2003 میلادی یعنی پس‌ از سقوط حکومت صدام‌ حسین در عراق و پایان جنگ ایران و عراق، تاکنون این دو کشور جزو شرکای اصلی تجاری برای یکدیگر به‌حساب می‌آیند. با استناد بر آمارهای رسمی که گمرک منتشر کرده‌ است، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در سال 1398 شمسی چیزی در حدود 9 میلیارد دلار بوده‌ است. این رقم بزرگ باعث شده که بسیاری از تاجران ایرانی به فکر صادرات به عراق بیفتند و به دنبال راهی برای صادرات به این کشور و تأمین نیازهای بازار عراق باشند.

بیشترین میزان صادرات به عراق به‌طورمعمول از گمرکات غرب تهران، باشماق کرمانشاه، پیرانشهر، خسروی انجام می‌شود که مهم‌ترین اقلام صادراتی عبارت‌اند از:

  1. مواد غذایی
  2. مواد معدنی
  3. و قطعات صنعتی

شرکت صادرات به عراق

صادرات به کشور عراق به 2 شیوه انجام می‌شود:

  1. صادرات مستقیم
  2. صادرات غیرمستقیم و از طریق واسطه

بیشتر صاحب‌نظران و فعالان در حوزه صادرات و واردات بر این باورند که برای شرکت‌های کوچک تا متوسط بهترین راه، صادرات غیرمستقیم و از طریق واسط است چراکه:

  1. درصد کلاهبرداری از شما توسط شرکت‌های خارجی به حداقل می‌رسد.
  2. دیگر نیازی به یادگیری زیان‌های خارجه هم چون عربی و انگلیسی برای برقراری ارتباط با شرکت‌های عراقی نیست.
  3. با استخدام و کمک گرفتن از این شرکت‌ها و موسسه‌ها دیگر نیازی به‌صرف هزینه‌های حمل‌ونقل و اقامت در عراق وجود ندارد.
  4. معمولاً شرکت‌های کوچک تا متوسط اعتبار و تجربه کافی در حوزه تجارت ندارند و ممکن است کمتر شرکت خارجی با آن‌ها وارد مذاکره شود.
  5. مذاکرات با خریداران عراقی مؤثرتر واقع خواهد شد چراکه این شرکت‌ها از به‌روزترین اطلاعات و آمارهای رسمی در جلسات استفاده می‌کنند.
  6.  رفع موانع موجود در حمل‌ونقل با کشور عراق، بر عهده این شرکت‌ها خواهد بود.
  7. و …

 

مراحل صادرات کالا به عراق

همان‌طور که صادرات به عراق یکی از سودمندترین و پول آور ترین بیزینس ها برای تاجران و بازرگانان نان ایرانی می‌باشد، بااین‌حال این کار ساده نیست و نیاز به مراحل خاصی دارد که باید به‌طور دقیق رعایت شود.

  • داشتن برچسب دوزبانه (انگلیسی و عربی) بر روی تمامی کالاهایی که به عراق صادر می‌شود.
  • تطابق کامل محموله صادراتی با شرایط فنی و استانداردهای لازم در عراق
  • داشتن تأییدیه بازرسی و اخذ مجوز صادراتی COC از دو شرکت بازرسی SGS برای کردستان عراق و بیرو وریتاس BV برای مناطق جنوبی و مرکزی عراق
  • تمامی اسناد مانند فاکتور فروش و گواهی، باید به زبان انگلیسی و عربی باشد
  • داشتن گواهی بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای محصولات خوراکی
  • اخذ مجوز تطبیق کالا با استانداردهای کشور عراق
  • داشتن گزارش سلامت، نمونه‌برداری و بازرسی کالا
  • دریافت گواهی استاندارد محیط‌زیست
  • دریافت تأییدیه سازمان استاندارد

 

تعرفه گمرک صادرات به عراق

به شما توصیه اکید داریم مادامی‌که از وجود مشتری در بازار عراق مطمئن نشده‌اید، محصول خود را ارسال نکنید و حتماً به این‌ موضوع دقت داشته باشید که قیمت‌های پیشنهادی شما باید از نمونه‌های موجود آن در بازار عراق مناسب‌تر باشد. تعرفه صادرات به عراق به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نوع محصول اشاره کرد. اما به‌طورمعمول طرف کالاهای صادراتی بین 10 تا 30 درصد خواهد بود.

 

پرسودترین کالا برای صادرات به عراق

برخلاف سخت‌گیری‌های بسیار زیاد از سوی دولت ایران و گمرک عراق، با توجه به آماری که به دست رسیده، عراق دومین مقصد صادرات ایران می‌باشد. تاجران ایرانی می‌توانند با بررسی بیشترین نیاز بازار عراق و ارائه یک قیمت متناسب برای محصولات، صادرات پرسودی را تجربه کنند. از پرسودترین کالاها برای صادرات به عراق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لوازم آشپزخانه
  2. کولرهای آبی و گازی
  3. پوشاک
  4. ادویه
  5. لبنیات
  6. زعفران
  7. ضایعات آهن
  8. مصالح ساختمانی مانند سنگ، شیرآلات، میلگرد و …
  9. و عسل

البته هنوز محصول عسل به استاندارد لازم برای صادرات انبوه و قانونی به عراق نرسیده است. اما می‌توانیم با بهبود این محصول، آن را روانه بازار عراق و بازارهای جهانی کنیم.

 

مشاوره صادرات به عراق

همان‌طور که می‌دانید صادرات و واردات کار ساده‌ای نیست و نیازمند توانمندی‌های خاص برای رسیدن به موفقیت است. برای این‌که مراحل صادرات را بشناسیم و بدانیم که چگونه می‌توانیم کالای خود را صادر کنیم و یا چگونه قیمت مناسب را برای محصول خودمان در نظر بگیریم، دانش کافی برای اخذ مجوزها را داشته‌ باشیم، نحوه صحیح مذاکره با خارجی‌ها را بیاموزیم، مراحل حمل‌ونقل کالاهای صادراتی را موبه‌مو اجرا کنیم و از قوانین مالیات صادرات آگاه باشیم و … نیازمند گرفتن مشاوره صادرات به عراق از متخصصین در این حوزه است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط‌گیری با متخصصان توسعه تجارت میثاق سعادت با شماره‌های درج‌شده در این مقاله تماس بگیرید.

صادرات به عراق با سرمایه کم

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم کشور عراق مرزهای زمینی بسیار بزرگ و گسترده‌ای با ایران دارد و گمرکات زیادی جهت صادرات و واردات کالا به این کشور موجود هستند. بنابراین تعداد زیادی از بخش‌های تولیدی و خدماتی کوچک و حتی افراد به‌صورت شخصی به فکر تجارت با کشور عراق (همسایه غربی ایران) هستند.
با توجه به دیتاهای بین‌المللی مهم‌ترین کالاهای که با سرمایه کم می‌توان به عراق صادر کرد عبارت‌اند از:

  1. محصولات آهن و فولاد
  2. صیفی‌جات و سبزی‌ها
  3. محصولات پلاستیکی
  4. سوخت و روغن‌های معدنی
  5. ماشین‌آلات صنعتی
  6. محصولات سرامیکی
  7. انواع میوه و مرکبات
  8. و …

 

بهترین کالا برای صادرات به عراق

انتخاب بهترین کالا برای صادرات نیازمند شناخت بازار کشور موردنظر است. شما می‌توانید با بررسی و تحلیل دقیق دیتاها و بازارهای عراق و کمک گرفتن از مشاورین ما بهترین کالا برای صادرات به عراق را انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج‌شده در مقاله تماس حاصل فرمایید.

واردات از عراق با سرمایه کم

به‌ نظر شما صادرات به عراق با سرمایه کم ممکن است؟ جالب است بدانید شما می‌توانید با سرمایه کم صادرات مواد غذایی به عراق از مرز مهران را از سر بگیرید. همین امر سبب افزایش تمایل تجار و شرکت‌های بازرگانی به فعالیت درزمینهٔ صادرات به عراق شده‌ است.

لیست کالاهای ممنوعه صادراتی به عراق

طبق بروزترین لیست کالاهای صادراتی به عراق، ۲۹ قلم محصول کشاورزی و غذایی برای صادرات به این کشور ممنوع اعلام‌شده است. که این اقلام عبارت‌اند از:

ذرت، بادمجان، گوجه‌فرنگی، کلم و گل کلم، هویج، جو علوفه، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی، ماهی منجمد، مرغ کامل ذبح‌شده، مرغ زنده، تخم‌مرغ، عسل طبیعی، شیره خرما، سیمان سیاه، بلوک سبک بتنی، آبمیوه، انواع شربت و نوشیدنی، انواع بستنی، شیرینی‌تر، محصولات ساخته‌شده از ذرت و سیب‌زمینی مانند چیپس، هندوانه و خربزه، باقلای سبز، شلغم و چغندر، کدو، کاهو، فلفل و سیر.

لیست کالاهای مجاز برای صادرات به عراق

طبق آخرین اطلاعات رسمی به دست رسیده، حدود 850 کالا می‌توانند در صورت اخذ تمامی استانداردهای لازم، مجوز ورود به عراق را دریافت کنند. این محصولات عبارت‌اند از:

سبزیجات، انواع میوه‌های خوراکی، قهوه، چای، ادویه، محصولات صنعت آردسازی، دانه و میوه‌های روغن‌دار، روغن‌های حیوانی، فرآورده‌های گوشت، کاکائو و فرآورده‌های آن، شیرینی‌ها، نوشابه، خوراکی‌ برای حیوانات، توتون، تنباکو، نک، گوگرد، گچ، آهک، سیمان، سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی و غیر آلی، فلزات گران‌بها و کمیاب، رنگ و وسایل رنگرزی، عناصر رادیواکتیو، انواع دارو، کود، محصولات عطرسازی، فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی، صابون و فرآورده‌های شست‌وشو، محصولات شیمایی، محصولات عکاسی، مواد پلاستیکی، کائوچو، محصولات چرمی، پوست‌ خام و نرم و طبیعی، چوب و اشیاء چوبی، محصولات حصیربافی یا سبدبافی، کاغذ، مقوا، مجلات و کتاب، محصولات ابریشمی، فرش، انواع پارچه، پوشاک، کفش، محصولات سرامیکی، ابزارآلات، انواع ماشین‌آلات و وسایل برقی، آلات موسیقی، مبلمان، اسباب‌بازی، لوازم ورزشی، اشیا هنری و …

 

چگونه در عراق مشتری پیدا کنیم؟

شاید پیدا کردن مشتری برای دادوستد در عراق کار ساده‌ای باشد اما مطمئن باشید که ارتباط گرفتن با یک فرد معتبر کار چندان ساده‌ای نیست. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد بازار تجارت بین ایران و عراق بسیار داغ است و همین باعث شده که افراد سودجو نیز از این بخش غافل نمانند و به دنبال راهی برای پر کردن جیب خود با کلاه‌ برداری از تجار ایرانی باشند. پس باید شما هم به‌ دنبال راهی ایمن‌تر برای پیدا کردن مشتری در عراق باشید. شما می‌توانید با ارتباط گرفتن با شرکت‌های صادرات و واردات مشتری مناسب با شرایط خود را پیدا کنید.
البته فراموش نکنید که هر شرکتی نیز معتبر نیست. باید پیش‌ از هر انتخاب آن شرکت را از فیلترهای مدنظر خود عبور داده و مجوزهای آن را بررسی کنید.

بازاریابی در عراق

  1. اصلی‌ترین و معتبرترین سیستم راه ارتباطی با تجار عراقی از طریق ایمیل می‌باشد.
  2. ترجیح بر آن است که مکاتبات اولیه و کاتالوگ‌ها به زبان عربی باشد. سپس در صورت عدم تسلط کافی به زبان عربی می‌توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید.
  3. تجار باید آگاهی داشته باشند که برای فروش کالا در عراق نیاز به سرمایه زیادی ندارند چراکه در این کشور در کنار بازاریابی کالا می‌توانند عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کالا را در پیش گیرند.
  4. تاجران می‌توانند ملک و زمین در عراق بخرند و یا اجاره کنند.
  5. در حال حاضر قابلیت ارسال و دریافت هر نوع وجه، حواله و یا تعاملات در عراق میسر می‌باشد.
  6. تجار عراقی تمایل دارند که بدون واسطه و با کمک بازاریابی کالا در عراق و مستقیماً از خود کارخانه کالای مدنظر خود را خریداری کنند.
  7. هر بازرگان ایرانی که قصد صادرات کالا به عراق را دارد باید از یک مترجم یا کارمند در راستای بازاریابی کالا کمک بگیرد.
  8. بالغ‌بر 80 درصد بازار عراق در انحصار بخش‌های دولتی است و 15 درصد این بازار به افراد بانفوذ و تنها 5 درصد باقی‌مانده متعلق به بازرگانان این کشور می‌باشد.
  9. برای بازاریابی کالا در عراق و فروش محصولات خود در مناقصات این کشور، باید به ثبت شرکت در عراق بپردازید.
  10. و …

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.